NEVROVITENSKAP OG SINN
Neuroscientist Michael Egnor om Thomas Aquinas og "Et kart over sjelen"
David Klinghoffer; 1. juli 2017
Vår bidragsyter Michael Egnor skriver vakkert i et grundig essay på First Things, "A Map of the Soul." Hans kliniske erfaringer som nevrokirurg reflekterer andre forskeres funn, bebudet av tenkere fra middelalderen og klassisismen , spesielt Thomas Aquinas. Materialisme forventer at et menneske skal være reduserbart til rent materielle ting. Vitenskap, medisin og filosofi, derimot, indikerer at vi både tilhører det materielle og det åndelige rike.
Bilde 1: Mye av frontallapp ble fjernet
Han starter :
"Doktor, hva er den lyden?"
Stemmen skremte meg. Jeg utførte hjernekirurgi på en kvinne med en svulst i nærheten av området som styrer tale. Jeg fjernet mye av frontallappen på hjernen hennes, for å fjerne svulsten. For å kartlegge talesenteret med en elektrisk sonde, trengte jeg at hun var våken. Så jeg utførte operasjonen bare under mild lokal neddoping. Selve hjernen føler ingen smerte.
Det tok meg et øyeblikk å innse at det var min pasient, ikke en sykepleier, som snakket til meg fra under kirurgiske gardiner. "Bare lyden av instrumentene," svarte jeg, ikke helt ærlig. Lyden var mye av hennes frontalapp som gikk opp en gummisuger til en beholder.
“Det er høyt,” sa hun, halvt leende av nervøsitet og beroligende middel. "Hvordan går operasjonen?"
"Fint. Alt går bra. Hvordan føler du deg?"
"OK. Søvnig. Det gjør ikke vondt."
Vi pratet mens jeg jobbet. Hun var døsig, men ganske sammenhengende. Hun fortsatte å komme seg fint. Hennes svulst hadde vært godartet, og hennes prognose var god.
Francis Crick, nevroforsker og med-oppdager av den spiralformede strukturen til DNA, uttrykte den utbredte oppfatningen at sinnet er en funksjon av materielle ting: "En persons mentale aktiviteter er bare på grunn av oppførselen til nerveceller, glialceller, atomer, ioner og molekyler som de bygd opp av og påvirket dem." Hvordan er det da mulig å snakke med noen mens man fjerner store deler av hjernen som tjener tanke og resonnement?
Jeg er nevroforsker og professor i nevrokirurgi. Sinn-hjerne spørsmålet hjemsøker meg. Nevrokirurger endrer hjernen på daglig basis, og det vi finner passer ikke den rådende oppfatningen at hjernen driver sinnet lik at maskinvare driver programvare.
Jeg har mange pasienter som mangler store områder av hjernen sin, men som har ganske gode sinn. Jeg har en pasient født med to tredjedeler av sin hjerne fraværende. Hun er en vanlig tween som elsker å spille fotball. En annen pasient, som mangler en tilsvarende mengde hjernevev, er en dyktig musiker med en mastergrad i engelsk.
Bilde 2. Hjernens områder
Hvordan kan dette ha seg? Det var ikke før jeg leste Thomas Aquinas at jeg begynte å forstå.
I det han fulgte Aristoteles "kartla" Aquinas sjelen med sine vegetative og følsomme (både materialbaserte) og intellektuelle (ikke-materielle) krefter. Pasienter som mangler store deler av hjernevevet, kan føre normale liv fordi materialet, vevet, ikke er alt som betyr noe for oss.
Forskere finner bekreftelse på dette. Mest utpreget, kanskje:
"I det siste tiåret har britiske forsker Adrian Owen funnet, ved bruk av fMRI-bildebehandling at noen pasienter med så alvorlig hjerneskade som at anses å være i vedvarende vegetativ tilstand, faktisk er i stand til sofistikert tenkning. Den "bevisstløse" pasientens hjerneskanninger viser at pasientene i realiteten tenker og forestiller seg ting, som svar på spørsmål fra en undersøker."
Dette demonstrerer sannheten i en observasjon vi har gjort før: Det unike bidrag fra leger og ingeniører til å forstå spørsmål om livets opprinnelse og dets natur. Evolusjonister og andre materialistiske teoretikere kan operere i lykkelig isolasjon fra hvordan organer (og hjerner) faktisk fungerer. Dermed isolert fra virkeligheten, styrer dogmatiske prinsipper dagen og former det bevis de forestiller seg.
Samtidig kommer en nevrolog og nevrokirurg og rapporterer bred erfaring med virkelige liv og virkelige mennesker som avgjørende benekter dogmene. Så fascinerende å tenke på også, at filosofien hadde allerede vært der, visst det hele tiden, århundrer eller årtusener tidligere. Et fantastisk og viktig stykke. Ikke gå glipp av å lese resten her https://www.firstthings.com/web-exclusives/2017/06/a-map-of-the-soul .
Oversatt av Asbjørn E. Lund. Bildene sto ikke i opprinnelig artikkel, og er satt inn av undertegnede, se evt. lenke i Bilde-nr.